Olika på lika villkor
– jämställdhet i förskolan
Skolverket 1999
Flickor och pojkar ska ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar av stereotypa könsroller. En pedagogisk utmaning som ställer stora krav på personalen att tränga djupare in i vad det innebär att arbeta jämställt med förskolebarn och att förstå sin egen betydelse som förebild.
Olika på lika villkor beskriver jämställdhet ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv, hur synen på pojkar och flickor förändras över tid samt vad som styr vår syn på kön och könsroller. Dessutom redovisas erfarenheter från utvecklingsprojekt med olika pedagogiska infallsvinklar, exempel på hur pedagoger analyserat sin verksamhet ur ett könsrollsperspektiv, konkreta metoder för jämställdhetsarbete och viktiga aspekter på de vuxnas förhållningssätt och attityder.
Olika på lika villkor vänder sig i första hand till verksamma inom förskolan men kan också användas inom barnomsorgen i övrigt samt inom grundutbildningen av förskollärare och fritidspedagoger.